取締役 平社員 ブログ (ベータ版)

パソコン ( PC ) を安全に使えるような何かごとを徒然と書いてみたいと思います。  

 -無責管理

   当ページ記事により不具合、問題が発生した場合でも責任をもちません。


   情報セキュリティ系勉強会ポータルサイト  

  セキュリティ・キャンプ  (セキュリティ・キャンプ実施協議会)   Firefox ブラウザ無料ダウンロード 



続・試験対策 2010 − 1学期期末試験編 <英語リーダー(英R)>

回答編です。




<Lesson3>


問1. 以下の文章を読んで、設問に答えなさい。


It was a cold afternoon in March 1943. At Tone-Azuma Elementary

School in the mountains of northern Gunma, teachers were earnestly

discussing something.

“[1]I was told to dispose of the doll as soon as we can,” the
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
principal said.

“I agree. It’s an enemy doll with blue eyes. We should burn it,”

a young teacher said.

“We cannot disobey orders from above,” another teacher said.

[2]Kaneko Takeo, vice-principal of the school, was thinking with his
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
eyes shut:
^^^^^^^^^^
“Japan is now fighting against America, but the doll, Mary,

[3]( )( )( )( )( ) the war. She came from
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
America about 16 years ago with 13,000 other dolls. She was sent as

a symbol of friendship.”

Kaneko remembered the day when he first introduced the doll to the

students. “This is Mary. She is an ambassador of friendship,” he

had told them.


At last he opened his eyes.” I don’t know if we can burn an ambassador

of friendship.[4]matter leave this to Please me.”
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[5]The fate of Mary was left with Kaneko.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^


問題:

A [1][2][5]を和訳しなさい。


[1]( 私は出来るだけ早くその人形を処分するように言われました。     )


[2]( 学校の教頭であるカネコタケオは目を閉じて考えていました。     )


[5]( メアリーの運命はカネコにゆだねられました。            )



B [3]の文の意味が、しかし人形のメアリーは戦争に関係ない、となるように

( )に適当な単語を入れなさい。



 but the doll, Mary,[3]( has )( nothing )( to )( do )( with ) the war
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^



C [4]の文の意味が「この件は、私に任せてください。」となるように、並べ


替えなさい。


[4]( Please leave this matter to me.             )



D 次の各語をそれぞれ(  )内の意味に従って書き換えなさい。


northern (名詞 north )   introduce  (名詞 introduction )






問2. 以下の文章を読んで、設問に答えなさい。


[1]At home Kaneko was still of two minds − whether he should hide
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Mary or not . He would be dismissed if it was known that he had hidden
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
the doll.
^^^^^^^^^^

Kaneko happened to[2] look into his diary and was greatly shocked.
^^^^^^^^^^^^^^
It had been only 15 months since the start of the war, but already 14 of

his former students had been killed.


Kaneko could not sleep that night. “[3]I should not have let them
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
go to war”, he thought. “I should have hidden them somewhere, say, in a box!”
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
He[4] made up his mind to hide Mary.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

He spoke his mind to his wife. She said, “If you think that much of

Mary, do as you like. If you get fired, we can make a living by farming

our land.”


So one moonlit night at the end of March, Kaneko hid Mary inside a cabinet

in the sewing classroom of the school. That night it was his turn to

[5] watch over the school, and he hid the doll secretly by moonlight.
^^^^^^^^^^^^^^^


問題:


A [1][3]を和訳しなさい。


[1]( 家でカネコはまだ、メアリーを隠すか隠さないかという2つの考えで )
( 迷っていた。                          )


[3]( 「私は、彼らを戦争に行かせるべきではなかった。」と彼は考えた。 )
( 「私は、彼らをどこかに隠してしまうべきだった。そう、例えば箱の中に。」)




B 金子先生は、日記をみてどんなことに気がついてショックを受けたのでしょう。


( 開戦後わずか 15カ月で、前に教えた学生たちのうち、すでに 14人が )
( 戦死していること。                       )



C [2] [4] [5] を和訳しなさい。


[2]( 〜に目を通す      ) 

[4]( 〜する決心をした    )

[5]( 見回りをする      )



D [4]をほかの単語一語に書き換えなさい。


 ( decide        )



E メアリーを処分しないと金子先生はどうなるのですか。またそれはどんな理由からですか。

( 敵国の人形を飾ったと云う理由で、解雇されてしまう。        )
(                                  )




いじょうです。

    • -